Food allergies. A plague of modern times?

Food allergies affect more and more people worldwide. Even if the diagnosis of a real allergy is not always easy, depending on the studies, the numbers fluctuate between 2 and 10% of the global population, at least in the industrialized nations [1-3] . Important: food intolerances are NOT allergies, but more about that.

1 . What exactly is a food allergy and what happens in our body?

Food allergies, as well as intolerances, are defined by the European Academy of Allergy and Clinical Immunology (EAACI) [4] as food intolerances, but with the following difference:

Allergies are so-called non-toxic, i.e. no poison-triggered, and immunoglobulin E (IgE) -mediated immunological reactions against actually harmless proteins from food, whereas food intolerances are non-toxic and non-immunological.

In other words, an intolerance is an intolerance reaction by our body to certain molecules in our food that cannot be broken down (in which case we speak of enzymatic intolerance, as in the known lactose intolerance), to certain medicinal products or food additives, which are also not can be metabolized (which is also called pseudo-allergies) and can thus lead to allergy-like symptoms.

Food allergies belong to the so-called type I hypersensitivity reactions, which representIgE-mediated (i.e. mediated by a special type of antibody) immune reactions against various antigens (then also called allergens).
The human immune system can react to numerous, absolutely harmless allergens. These include animal proteins, such as chicken protein, also called ovalbumin, but also against components of peanuts, fish, etc. In principle, an allergic reaction to any allergen is possible, but fortunately not as common.

The following happens at the cellular and molecular level when you first come into contact with an allergen:
An allergen that has entered our intestines is absorbed by special phagocytes (mainly dendritic cells), processed and offered in very small pieces of naive T-helper cells. These “sniff” like a hunting dog at this allergen fragment and then mature into so-called Th2 cells, a special type of these naive T helper cells. These in turn activate B cells, the body’s antibody-producing cells, by producing special messenger substances, mainly the characteristic cytokine IL-4.
This ultimately leads to the production of said IgE antibodies, which circulate in the blood and bind to special receptors on the surface of basophilic granulocytes and mast cells. This process is also called awareness raising .
If we come into contact with the same allergen again, the allergen binds to the already bound IgE antibodies on the surface of the sensitized mast cells. This can result in cross-linking of several antibody-receptor complexes, which ultimately leads to the release of immunomodulators, such as the famous histamine. And it already itches and burns in the eyes, throat or nose.

2. What are the symptoms?

Auch wenn die Symptome natürlich von Mensch zu Mensch variieren können, so kann man doch einige Hauptsymptome herausfiltern, welche sich auch untereinander sehr ähneln:

Nahrungsmittelallergie

   Nahrungsmittelintoleranz

Allergische Rhinitis    Pruritus
Schwellungen der Zunge    Rötung der Haut
Nausea (Übelkeit)    Urtikaria (Nesselsucht)
Erbrechen    Allergische Rhinitis
Diarrhoe
   Nausea (Übelkeit)
seltener: allergisches Asthma, atopisches Ekzem, Pruritus (Juckreiz)    Diarrhoe
in Extremfällen: anaphylaktischer Schock  

3. Wie werden Nahrungsmittelallergien diagnostiziert?

Klassisch per Pricktest (der bekannte Hauttest, bei dem stark verdünnte Allergene in die Haut eingeritzt werden) und dem Antikörpernachweis per Bluttest.

4. Was sind die Ursachen und warum steigt die Zahl der Neuerkrankungen?

Zu den Ursachen und dem Anstieg der Erkranktengibt es momentan einige heiß diskutierte Theorien, da die genau Ursache nicht bekannt ist. Zudem gibt es, meiner Meinung nach, auch nicht DEN einen Auslöser, da viele Erkrankungen multifaktoriell zu sein scheinen. Zu nennen wäre die berühmte Hygiene-Hypothese, dass zu viel Sauberkeit einhergeht mit zu wenig Training unseres Immunsystems. Aber auch allgemeine Begriffe, wie Umwelt- und Luftverschmutzung werden oder ein Mangel an Vitamin D scheinen eine Rolle zu spielen. Erbliche Faktoren können wir in diesem Kontext ebenso nicht außer Acht lassen und ob ein zu früher oder zu später Kontakt mit bestimmten Nahrungsmitteln ein Faktor ist, ist ebenso nicht geklärt, obwohl es sehr interessante Hinweise dazu gibt. Ein bemerkenswertes Beispiel ist der Befund, dass Kinder in US-Städten relativ häufig gegen Meeresfrüchte allergisch sind. Der Theorie nach liegt das daran, dass sie diese nie essen, stattdessen aber über Haut und Lunge mit Kakerlaken in Berührung kommen, die recht ähnliche Antigene haben[5].

6. Was kann man dagegen tun?

Leider nicht viel. Sehr wichtig ist das Vermeiden des Allergens. Die Symptome kann man durch das Verwenden von Antihistaminika- oder Mastzellstabilisator-Präparaten lindern.

7. Wie ist der Stand der Forschung?

Es gibt einige gute Ansätze, wie z.B. die Impfung mit speziellen Impfviren, welche das Allergen der Wahl in unseren Körper bringen[6] oder auch Bakterien[7], welche dahingehend modifiziert wurden, dass sie rekombinante Allergene synthetisieren. Leider steckt alles noch in den Kinderschuhen, da auch noch viel zu wenig über die genauen Ursachen bekannt ist. Der menschliche Darm ist ein Wunder und mit seinem Mikrobiom (einer Ansammlung an schätzungsweise bis zu 1014 Bakterienzellen) unglaublich komplex. Es wartet also noch sehr viel Arbeit auf die Forscherinnen und Forscher dieser Welt.

Quellen:
[1] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091674913018368

[2] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/all.12305/full

[3] http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=185820

[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7503398?dopt=Abstract

[5] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21872304

[6] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/all.12192/abstract

[7] https://publikationen.uni-tuebingen.de/xmlui/handle/10900/62399

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